lauantai 30. toukokuuta 2015

Plumps

Pilssistä tuleva lemu aiheutti hieman normaalia enemmän töitä. Siellä lillui vanhaa vettä, öljyä, savea ja epämääräistä muhjua jonka alkuperä ei selvinnyt. Pumppailin enimmät pois, samalla ongin sieltä pari klemmaria, ruuvimeisselin ja pari kiintoavainta. Pesin aluksi moottorinpesuaineella, sitten heitin sinne jotain pilssinpesuainetta. Aika näyttää miten hajunpoisto onnistui.
Myrkkymaalit on myös paikattu, läpivientien venttiilien toiminta tarkastettu, muutaman letkun klemmarit kiristetty, akkuja ladattu ja moottorista otettu savut.
Eli oli aika laskea vene veteen ja alkaa opiskelemaan sen ominaisuuksia ja omituisuuksia. Vesillelasku tapahtui aikaisin lauantaiaamuna ja niinpä  menin  laittelmaan keulaköydet ja ohjausköyden paikoilleen jo ennen aamuseitsemää.
Nosturisetä ohjaili kehikon veneen yläpuolelle, sitten vaan liinat kiinni ja lyhyen lentomatkan jälkeen vene oli vedessä. Katselin pikaisesti pilssikaivon tilannetta ja totesin että ei ainakaan isoa vuotoa ole missään. Sitten ilmat pois tiivisteboxista, kone käyntiin ja peruuttelemaan äkkiä alta pois, seuraava vene oli jo liitämässä paikalle.
Potkuri veti oikealle ja muutamalla edestakaisella moottorin ryntäyksellä vene pyörähti lähes paikallaan ympäri ja matka kotilaituriin alkoi. Hiljaiselle tuntuu nelisylinterin moottori ja värinöitä ei juuri tunnu.
Veneen massan huomasi kun ajoi laituriin. Vene liukuu pitkästi vaikka tehot ottaa pois, aikaisemmat veneet ovat pysähtyneet paljon lyhyemmällä matkalla. Köysien kiinnityksen jälkeen vene jäi odottelemaan rikausta ja kunnon kesäkelejä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti