lauantai 30. toukokuuta 2015

Plumps

Pilssistä tuleva lemu aiheutti hieman normaalia enemmän töitä. Siellä lillui vanhaa vettä, öljyä, savea ja epämääräistä muhjua jonka alkuperä ei selvinnyt. Pumppailin enimmät pois, samalla ongin sieltä pari klemmaria, ruuvimeisselin ja pari kiintoavainta. Pesin aluksi moottorinpesuaineella, sitten heitin sinne jotain pilssinpesuainetta. Aika näyttää miten hajunpoisto onnistui.
Myrkkymaalit on myös paikattu, läpivientien venttiilien toiminta tarkastettu, muutaman letkun klemmarit kiristetty, akkuja ladattu ja moottorista otettu savut.
Eli oli aika laskea vene veteen ja alkaa opiskelemaan sen ominaisuuksia ja omituisuuksia. Vesillelasku tapahtui aikaisin lauantaiaamuna ja niinpä  menin  laittelmaan keulaköydet ja ohjausköyden paikoilleen jo ennen aamuseitsemää.
Nosturisetä ohjaili kehikon veneen yläpuolelle, sitten vaan liinat kiinni ja lyhyen lentomatkan jälkeen vene oli vedessä. Katselin pikaisesti pilssikaivon tilannetta ja totesin että ei ainakaan isoa vuotoa ole missään. Sitten ilmat pois tiivisteboxista, kone käyntiin ja peruuttelemaan äkkiä alta pois, seuraava vene oli jo liitämässä paikalle.
Potkuri veti oikealle ja muutamalla edestakaisella moottorin ryntäyksellä vene pyörähti lähes paikallaan ympäri ja matka kotilaituriin alkoi. Hiljaiselle tuntuu nelisylinterin moottori ja värinöitä ei juuri tunnu.
Veneen massan huomasi kun ajoi laituriin. Vene liukuu pitkästi vaikka tehot ottaa pois, aikaisemmat veneet ovat pysähtyneet paljon lyhyemmällä matkalla. Köysien kiinnityksen jälkeen vene jäi odottelemaan rikausta ja kunnon kesäkelejä.




tiistai 19. toukokuuta 2015

Vesille venosen mieli

Ostin tämänkin veneen lähinnä mutu-periaatteella. Internetin tietojen perusteella Neptune 33 veneistä ei ollut kenelläkään pahaa sanottavaa ja tekniikkaa oli päivitetty kiitettävästi. Neptune on jykevän näköinen ja todella tukevasti rakennettu Atlantin ja Pohjanmeren olosuhteisiin englantilaisella veistämöllä -70 luvun alkupuolella.

Pitkä köli tulee tekemään ahtaissa paikoissa manöveeraamisen haastavaksi mutta antaa ehkä helpommin anteeksi kivien kolistelun. Sisätiloissa parasta on perästä keulaan asti jatkuva seisomakorkeus, enään ei tarvitse kulkea niska kyyryssä. Toki vene on pintojen suhteen elämää nähnyt mutta niiden fiksaushan käy vaikka harrastuksesta kevättalven iltoina.



Vesillelasku alkoi lähetyä ja tyhjensin veneestä pois kaikki vuosikymmenten aika kertyneen tavaran. Lajittelin tarpeelliset ja käyttökelpoiset säilytyslaatikkoihin ja tarpeettomat menivät roskiin. Neljä Ikean kassillista kun toi veneestä pois niin takaisin meni yksi kassillinen.

Ajatus on laskea vene vesille mahdollisimman vähillä töillä ja kesän aikana sitten katsella mitä tuli ostettua. Tämä tarkoittaa myrkkyjen paikkamaalausta ja polttoainetankin sekä läpiventien tsekkausta. Sitten vaan vesille maileja ja kokemusta keräämään.





Pituus: 9.98m     Vesilinja:   7,62 m
Leveys: 3.05m         Syväys:  1.4 m 


   
Paino: 6500 kg.  Kölipaino: 2700 kg.  Purjeala:49,98 m 2

SA / Disp .:15.11 Bal. / Disp .: 44.26% Disp./Len .:390,40

Tankit : pa 181 l, vesi 450 l
Suunnittelija : A. Buchanan
Valmistaja : Johnson Sons & Jago,  Leigh on Sea Essex, UK

lauantai 16. toukokuuta 2015

Amitien vanavedessä



S/y Amitie on jo kypsään ikään ehtinyt Neptune 33 moottoripurjehtija joka 2015 kevät-talvella päättyi bloginpitäjän omistukseen.
Tämä blogi seurailee Amitien vanavettä ja  kertoo paitsi vene-elämästä myös vanhan veneen omistamisen ihanuudesta.